Wednesday, June 11, 2008

سخان حياتى غاز يا ترى سخان حياتك ايه؟



تخيل نفسك كده و انت راجع بيتك بعد يوم شغل طويل و مقرف
و افضل حل عشان تتخلص من كل ما علق بيك طول اليوم
هوا شاور دافى قمت دخلت الحمام ومعاك الفوطه
انا بقى عايزاك تخرج من ذاتك المتبخره او المتجمده على حسب حالتك ،
بص لنفسك كده و انت عمال تظبط فى حنفية السخن والبارد
عشان توصل لدرجة حرارة المايه المظبوطه اللى تناسبك ،
حياتك بقى مش كده بالظبط دايما بتحاول تظبطها لا انت عايزها سخنه
و مليانه شغل و مشاوير وزيارات و كلام وسفر وزحمه وخنقه من غير لحظه هدوء
واحده احسن تلسعك وتحرق جلدك ، ولا انت عايزها ساقعه ممله وبارده
مليانه فراغ فى كل حاجه ووحده لدرجة ان روحك تتجمد جوا تجاويف قفصك الصدرى ،
انت بتكون عايزها بين البنين تدفيك فى الفصول الشتويه البارده
واللى احيانا بتكون عاصفه وممطره من حياتك و تنعشك فى صيف ايامك اللى شمسه ضاربه فى نافوخك.
يا ترى بقى بتستخدم انهو سخان عشان تظبط ماية حياتك
غاز اللى كل التأثيرات بتعاته فوريه عايز سخن موجود بارد انت تأمر
بس مشكلته انك كل شويه لازم تمد ايدك وتجرب وانت وحظك يا تطلع سخنه
اوى فلازم تزود الساقع علشاتن تكون دافيه و ممتعه توصلك لنهاية رحلة الحياه بسلام وراحه.
و لا سخان كهربها لازم تملاه قبل ماتستخدمه وتسيبه فتره على ما يسخن دنيتك
بس بعد فتره مخزون الأشياء والمواقف الحميميه الدافيه هيخلص
و هتفضل فى البارد لحد ما تملا السخان تانى وهكذا تعيش حياتك
على مراحل انت اللى بتحددها .و لا انت من غير سخان خالص حسب ما تكون ماية الحنفيه
سخن بارد كله ماشى و انت ونصيبك زى ما تيجى.
بعد انتهاء رحلة التأمل الشاوريه دى يا ريت ترجع لذاتك تانى قبل ما تستهوى
وتاخد برد و تكمل شاورك بسلام و تقولى لو سمحت سخان حياتك ايه ؟

36 comments:

Mafrousa said...

نور البوست رائع و جاي عندي على الوجيعه فى الجزئيه ديه


بس بعد فتره مخزون الأشياء والمواقف
الحميميه الدافيه هيخلص
هتفضل فى البارد لحد ما تملا السخان تانى وهكذا تعيش حياتك

اهو انا بقى فى فتره عاوزه املا السخان

البوست بتاعك كل واحد حياخده على نفسه فى جئيه تخصه
انتي جميله

Tamer Nabil Moussa said...

كلامك جميل يانور

عاملة زى فى بعض المواضيع تكون ساخرة ولكن تحمل بداخلها الكثير من المعانى الهادفة


مين فينا مش عايز كل فترة تظبيط وتغير فى حياتة

بوست مميز

وفى انتظار جديد دائما

انا ضفتك عندى عشان اجى عندك على طول ونكون اصحاب فى التودين

تحياتى

بنوته مصرية said...

جميل يا نور اووي

علي قد ما هو ساخر لكن فيه معاني كبيرة

كوارث said...

سخان حياتي اوليمبيك اليكتريك
سخان اصيل والله
مستحمل لحد دلوقتي !..
***
بوست جميل و معبر ..
فهمته انه تفسير لطرق الحياة .. البرود و الغضب والعصبية والهدوء والقلق والاكتئاب والخ الخ !
اعتقد ان اي سخان في الدنيا بيبقى تشكيله من دول

كاميليا بهاء الدين said...

سخان حياتى عقل القلب

يعنى قلبى حار جدا ساخن جدا
حارق عندما يحب

عقلى هادئ ،، بارد الى حد ما
يأخذ وقتا طويلا قبل اى قرار

امزج العقل والقلب
لأوازن حياتى

ربما احترق احيانا
وربما ادخل فى نوبة باردة احيانا اخرى

ولكن دوما
امزج بينهما فى الوقت المناسب
قبل ان يصيبنى التجمد
او احترق


فكرة البوست رااااااائعة
وذكية جدا

احييك عليها


دمت مبدعة


تحياتى وحبى

غادة said...

مفروسه ازيك يا قمرى
ربنا يخليكى يا رب
ان شاء الله تملى السخان بالحاجات الحلوه لأخر العمر يا رب
انتى الأجمل بجد وزى العسل

غادة said...

اهلين تامر اخبارك ايه
ربنا يخليك يا تامر انا مبسوطه ان البوست عجبك
انا بدخل عندك علطول واحنا طبعا صحاب تدوين من اول تعليق
سلامى الجامد ليك

غادة said...

بنوته مصريه
منورانى يا قمر
انا سعيده بجد انه عجبك
تحياتى ليك

غادة said...

كوارث
هههههههههههه
طب كويس انه مستحمل الظاهر انا كمان هجيب واحد منه
ربنا يخليك معظم الناس سخاناتها كده بس فى ناس بتبقى بارد بس و ناس تانيه سخن بس
منورنى دايما

غادة said...

كامى ازيك عامله ايه
معظمنا اظن بيبقى قلبه حارق عندما يحب
ربنا يخليكى يا جميل
انا اللى حقيقى سعيده انى شوفتك فى مدونتى
تحياتى وحبى انا ليكى

Empress appy said...

انا سخان حياتى قلبي وشغلي وبسسسسسسس لما واحد بيعطل التاني يشتغل

صوت من مصر said...

السخريه الواضحه فى عصر نتمنى الضحك وهو غائب لكن السخان الان اصبح بالريموت ؟

ahmed_k said...

بصراحه بوست جميل بس فيه شوية نقاط اظن انها تاهت عنك يعني الصابون من انهي نوع بريحه ولا من غير ؟ سخان الغاز التوصيله بتاعته من اي نوع اصلي في ناس مش وصلهم خط الغاز في الحاله دي بيشتغل سخانهم بانبوبه فايه قولك لو الأنبوبه خلصت في وسط الشاور والميه فجاه وبدون سابق انذار بقت سقعه يوووووووووووووووووه

2ensan wnsan said...

البوست جامد جدا على فكره

انا بقى سخان حياتي دلوقتي الثانويه العامه اللي انا مفحوت فيها دي اما في المطلق فا بيكون غاز وغالبا ما بتكون الانبوبه فاضيه للاسف


بس ان شاء الله ناوي اسخنها شويتين كده ودعواتك معانا

بوست هايل ودماغه عاليه

هبة المنصورة said...

سؤال صعب أوى يانور

هو سخان الغاز جميل ومريح بس لما بيزرجن مالوش حل
أما الكهربا فبيعلم الأنانية لإنك بتاخدى دش ومش مشكله بقى اللى بعدك يلاقى ميه دافيه.. ودى بتبقى مشكلة ف الشتا

بس عارفه الواحد جرب الإتنين وباحاول أتأقلم مع الغاز دلوقتى وأحايله وكده.. هنعمل ايه بس.. دنيا ولازم تتعاش دافيه شتاءاً منعشة صيفاً.. ربنا يعديها على خير ويحفظنا من قطع الميه

نور الدين (محمد الجيزاوى) said...

عزيزتى نور
هذا مرورى الاول ولا اظنه سيكون الاخير
رغم ان موضوعك بسيط جدا لدرجة انك تحس انه مفيش موضوع
ولكنه فى الحقيقة موضوع جامد جداا وعميق جدا وهو موقف كل منا من الحياة وفهمة لنفسه
على كل
انا بقى الخلاطات عندى خنقة جدا
يعنى اول ما افتح الدش يجيب شوية سخن وشوية بارد وانا اتظبط بقى فى النص
فبخلص نفسى وافتح السخن وبعدين البارد لحد ما يتملى البانيو واتخلص من فكرة الدش واعيش
مع انى بعشقك الدش يكون مباشر ومبحبش فكرة البانيو لانى بحس انى بطة معتوههة بتغرق
........
سورى على الاطالة
........
نور الدين محمود

Dr. Ibrahim said...

غاز برده


د/هيما

Dr. Ibrahim said...

وشكله هيفرقع فى وشى

د/هيما

حنين.. said...

طيب واللى معندوش سخان او اللى سخانه عطلان, سخانى حار صيفا , مممطر شتاءا

حـــــدوتـــــة said...

السلام عليكم
دى اول زيارة ليا وإنشاء الله مش الاخيرة
مدونتك لذيذة اوى
البوست دى هايل وفكرته حلوة اوى
انا عموما باخد شاور بميه سخنه صيف شتا

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

دعاء مواجهات said...

ياعم الف6يلسوف الجامد انت

لا بجد كلاام عميق ومهم

انا دش حيااتى بحبة سخن ديما

وبكتئب مل يكون بااارد

تحياتى ياقمر

البوست نزل

Unknown said...

هل يسمح لي صاحب هذه المدونة الجميلة دعوته لزيارة مدونتي المتواضعة وضمعا لقائمة مدوناته التي يزورها
مدونتي هنا
http://kanyatklam.blogspot.com/
أكون مسرور جدا لو زرت المدونة وتركت لمستك هناك بتعليق صغير
تحيتي

Anonymous said...

جميله يانور
زي مابيقولوا تاملات في الجون والله
بس انا مكنش عندي سخان
كنت ماشيه زي ماترسي تدق لها
بس الحمد لله اشتريت واحد وهو في مرحله التجربه يارب ينعش الدنيا بقي
سلام ياجميله

فاتيما said...

طب و الله فكرة ألمعية
جبتيها منين دى ؟؟
أنا سخان حياتى عطل من زماااان
و حالياً مبخدش إلا دش بارد و بس
أتعودت بقى خلاص
و كل اللى ربنا يجيبه كويس
دا حتى الميه الساقعة صحة
كل الدكاترة بتقول كدا
يعنى أكدب العالم دا كلها
و أصدق روحى ؟؟؟
تحياتى يا حبيبتى

غادة said...

ابى
يا اهلين ازيك عامله ايه يا رب تكونى بخير
و يارب عمر ما اى سخان من دول يعطل خالص
منورانى دايما
********************
كيمو
منورنى، تقريبا كل حاجه دلوقتى بقت بالريموت
تحياتى
*********************
احمد
راحت عن بالى الحاجات دى تصدق الصابون بريحه كان هيعمل شغل
و لو الأنبوبه خلصت دى تبقى مصيبه الواحد كده يبقى تلجايه
منورنى دايما وتحياتى
*************
عبدالله
ياه ربنا يخليك يا رب
ربنا يعينك على الثانويه دى يا رب
وليه بتبقى فاضيه بس حاول تملاها
ربنا معاك بجد يا عبد الله بدعيلك علطول
سلام
****************
هبه
وحشانى بجد والله فينك من زمان
فعلا الغاز عيبه الزرجنه دى
و تصدقى فعلا الكهربا بيعلم الأنانيه
لا ان شاء الله هتعدى والميه مش هتقطع الا اذا كنتى عايشه فى الحته للى انا عايشه فيها
سلام يا جميل ومتغبيش كتير
*****************
نور الدين
يا ريت يا نور ما يكونش الأخير
كلنا بنحاول نظبطها بس المشكله ان ده مش بايدينا
بس حلوه بطه معتوهه دى
تحياتى ليك ونورتنى بجد
***********
دكتور هيما
بصره ههههههههههه
لا بعد الشر يا راجل خد بالك انت بس و هوا هيتظبط
نورتنى و تحياتى
***************
حنين
اسمك حلو على فكره اوى
اظن فى الحاله دى يا اما تشترى سخان تانى يا اما تصبرى عليه واكيد اكيد هيتظبط مع مراحل الحياه المختلفه
نورتينى بجد و احلى تحيه ليكى
********************
حدوته
يا اهلا بجد نورتنى
ربنا يخليك و يا رب ما تبقاش الزياره الأخيره بس شاور سخن فى الصيف مش صعب شويه
تحياتى
و سلام مؤقت
***************
ديدى القمر احلى مواجهات
فينك من زمان يا بنتى
و حشانى بجد
ربنا يخليكى يا رب
لا ان شاء الله ما يجيش اكتئاب
هتلاقينى عندك هناك حالا انا كل يوم ادخل اشوف البوست نزل الجديد ولا لأ
احلى سلام ليكى يا قمرى
************************
كاتب مصرى
ربنا يخليك ويكرمك بجد
اكيد اكيد هتلاقينى فى المدونه بتاعتك وهكون عندك علطول
تحياتى ليك
***************
مياده ازيك بجد منورانى
ربنا يخليكى يا قمر
ان شاء الله السخان يظبط كل حاجه و الدنيا تروق وتحلى
تحياتى انا ليكى يا جميل
سلام مؤقت

غادة said...

فاتيما
ياااااااه انا مبسوطه بجد انك نورتينى هنا
ربنا يخليكى اقولك انا جبتها منين فى مره كنت راحه اخد شاور و بظبط ماية السخان قامت الفكره دى خبطتنى فى دماغى و قعدت افكر فيها وبعدين لقيتها فعلا مرسومه على حياتى قلت اشوف حبايبى بقى رأيهم ايه
بس تعرفى انا حاسه انه ان شاء الله ربنا هيكرمك و كل حاجه تتصلح فى حياتك وترجع المايه الدفيه تانى وقريب ان شاء الله
لأنك بجد حد حلو وكويس اوى و ربنا بيكرم عباده الطيبين و ابقى قولى نور قالت
بجد حقيقى نورتينى
احلى سلام ليكى يا حيبية قلبى

Unknown said...

سخان حياتى مولع نار
بالصبح شغل وليل اشعار
يمكن اكون مستنى نهار
يظهر قمر القاه ينهار

شـمو نشـادر said...

الفكره جميله موز ..

برافو يا لايت ..

بس انا عن نفسى بحبه سخن ..

صيف شتا بحبه سخن ..

تحياتى ..

أسامة أمين

رحــــيـل said...

تعرفى يانور

انا نفسى نفسى نفسى
فى لحظه هدوء
احس ان كل العالم وقف حواليه وكل صرعاتى وقفت جوايا

سخان حيااتى تصدقى مش عارفه
اصل انا بحالات بجد
ومتقلبه جدا
يعنى اوقات ممكن اتحكم واوقات تانيه مش بعرف

حسب الظروف يعنى

ياريت بجد اشوفك قريب

أبو عمر said...

كلام جميل ورقيق
أحسن حاجة فعلاً إن تكون الفكرة وأصل الموضوع من تفاصيل حياتنا اليومية والمعتادة والكلام بسيط وسلس لكنه يحمل في داخله فكرة كبيرة ومعنى عميق
بحييكي وأنا لسة بتابع المدونة ظريفة بشكل عام...استمري.
على فكرة للعلم بالشئ، السخان اللي عندنا في البيت غاز مش كهرباء وماركته فاجور أسباني وماشي الحال شغال ربنا يخليهولنا في الشتا.

مينى said...

تحياتى نور بسيطه لكنها من الروائع فهو كلام تقرؤه فترد عليه من غير ماتفكر تفتح قلبك لنفسك الميه هى الميه هى الحياه لما تلسعك فتشيل ايدك بسرعه وتنفخ فيهااو نفسك تظبطها بسى ممهما تزود فى السخن تليقها برده وتستنى شويه لغاية ماتدفى واول ماتحس بدافها تعد تغنى فى الحمام لغاية ماتحس انك لو غنيت هتبقى احسن من عبد الحليم حافظ

مينى said...

حتى لو عندك كهربا وغاز بس ساعات مبتلقبش التنين فتتعب نفسك شويه وتملى حله ميه وتحطها على النار, انا بحب المياه الدافيه الى بتغسل اى حاجه فينا متعكره.... تحياتى الى احلى الكلام واحلى الاسماء الى الرائعه نور

islam said...

للأسف ...لسه ما وصلتش ميا اساسا علشان افكر في السخان !!

maintenanceg said...

لتحافظي علي السلامة العامة لاجهزتك الكهربائية ، لا تنسي باستدعاء خدمات صيانة يونيون اير الدورية ، لمعاينتها بشكل مستمر ، و اصلاح اي عطل بها

http://www.maintenanceg.com/Unionair-Agent-Company-Service.html

5dmat said...

لو السخان لديك بحاجة ضرورية الي خدمة صيانة ، فتوكيل صيانة بوش يوفرها لك الان و انت بمنزلك و بسعر مناسب جدا

https://www.5dmat.org/Bush-Maintenance/

صيانة كريازي said...

يوجد الان عروض علي الخدمات المعتمده التي تقدم في مركز صيانة كريازي وتسهيل الحصول علي قطع غيار اصلية الصنع

للتواصل عبر

http://kiriazi-maintenance.com