Monday, July 07, 2008

روائح الأشياء المخبأه فى أدراج الذاكره

دوما كانت الذكريات جزءا لا يتجزأ من كيانى اجد فيها ماضى وحاضرى
و ربما مستقبلى
ايضا و لكنى ايضا اتمتع بحاسة شم قويه
كالكلاب البوليسيه لذا عندما تجتمع ذاكرتى

مع حاسة الشم تنتجان ذكريات مشبعه برائحة الحنين الدافئه صباح اليوم
تلمست انفى رائحة فول مميزه تشبه كثيرا رائحة الفول الذى
كانت تصنعه جدتى لأبى و تلازمه الذكرى الوحيده السعيده معها
فأكلته وانا اهضم معه معظم ذكريات طفولتى السعيده
و بعد انتهائى خرجت من منزلى

فاذا بى اجد قطرات المطر الأولى تتساقط على رأسى
وتهبط لتلامس ذرات التراب الناعمه

فيتهادى منها عطر اثيرى اتمنى لو أعبأها فى زجاجات لأحتفظ بها معى
دوما ،فأمد يدى لأجمع فيها قطرات المطر واتأملها و امعن النظر بها فأرى
فى انعكاسها فتاه ترتدى ثوبا مليىء بأزهار الربيع تركض عارية القدمين
تتناثر مياه المطر من حولها وهناك من يلاحقها ضاحكا فيمسك
بها ويقعان معا فى الماء فأهز رأسى و مسح وجهى بماء المطر
و ابتسم لهذه البراءه التى تلاشت بفعل الزمن
وكل مايمر فى حياتى من احداث،

اسارع حتى لا اتأخر عن موعدى و اركب سيارتى و انا احاول
ان اركز على الحاضر و ليس الماضى فانظر من نافذه السياره
اجده كما كان دوما يغمرنى بالانتعاش و الحريه -لاادرى لماذا- انه حقل الأرز
حديث الزراعه المغمور بالمياه ذو الرائحه المنعشه التى تتفتح
لها مسام جسدى دون اى احتجاج

فأذكرنى وانا اسير بجواره و انظر الى صورتى المنعكسه
على مياهه الضبابيه و اندمج فى الاعجاب بنفسى
فاتعثر واسقط فى مياهه فتتسخ ملابسى البيضاء , اقف

وانا ارتجف خوفا مما ستفعله بى امى حين ترانى فاتسلل الى بيتنا فى الخفاء.
افيق من شرودى على اصوات عاليه بجوارى فانتزع نفسى من ذكرياتى
لأجد احد السائقين يصرخ بوجهى لأسرع قليلا فانطلق وانا امنع نفسى منعا
من الاسترسال فى ما افعله .
جاء جميع اصدقائى فى الموعد
وكعادتنا تحدثنا
كثيرا و لكن ولأول مره بيننا نتحدث عن ذكرى عاطفيه

لا تنسى و يريدون البدء بى لمعرفتهم بذاكرتى القويه فلسبب لا اعرفه
تمر بأنفى رائحة البحر المالحه الملونه بغروب الشمس
فاخبرهم عن ذكرى اول مواجهه بينى وبين مشاعرى المراهقه الغضه
حين اعجبت بشاب التقيته صدفه على الشاطىء
لمجرد انه يشبه كثيرا ذاك الرجل فى القصص الرومانسيه
التى كانت دوما
بجوار سريرى و لأن اعيننا التقت
لمده لا تجاوز الدقيقه
فمنهم من تبتسم

ومنهم من تضحك و لكن كلهم يطالبوا بأن اخبرهم جميع
التفاصيل المهمه وغير المهمه و لكنى بالطبع لا افعل
فانا اريد ان احتفظ بها فى داخلى

و لتأخر بنا الوقت فتذهب كل منهم الى بيتها مسرعه واعود انا على مهل
و تمنيت لو لم املك سيارتى العزيزه حتى اعود الى بيتى سيرا
فالذكريات
تكون احلى و اصفى عندما تتذكرها وانت
تمشى بصحبتك دون ان يقتحمها احد .
وصلت بيتى
ولم احتمل فاندفعت الى حجرتى لأخرج صندوق
احتفظ فيه بكثير من نفسى الزمنيه واخرج صورته

المعطره بعطره الدافىء فينتقل العطر منها ليملأ روحى و يذكرنى به
'هو' الغائب الحاضر دوما اتذكر ضحكاتنا العاليه و تلاقى اعيننا
بأحاديث جانبيه
لا يشاركنا اياها احد واتذكره حين يغضبنى فأبكى
فلا يحتمل بكائى
فيحتوينى بداخله فأشعر وكأن يدنا حانيه
احتضنتنى
فاشعر بالدفىء
اللذيذ فأنزلق الى النوم
وانا اضع صورته فوق قلبى حتى نتقابل فى الحلم.ء

20 comments:

Mafrousa said...

هيييييه انا اول تعليق
إزيك يانور
بصي انا في المواضيع ديه فظيهة الصراحة جداااا
ليه بقى انا اقل حاجه و كل حاجه بتفكرني بزكريات ايام مضت وولت
بس انا تذكري ليها بيخليني احن و اشتاق لتلك الايا فببكي...و انكد على نفشي و على اللي حواليه

بس بيني و بينك بحبها و بحب اتذكرها

الضاحكون said...

آآآآآآآه من الروايح اللي بتخلى الواحد يفتكر موقف او حد معين

حلو اوي البوست ده

فاتيما said...

هيه يا نور
قلبتى علينا الروايح ليه يا بنتى
أنا أصلاً بعشق العطور خصوصا و بتفكرنى بحجات من و أنا عندى ست سبع سنين زى برفان ماما اللى كانت بتجيبه من الشبراويشى و إسمه كايرو و كانت له علبة شكلها حلو قوى و كانت بتملا الدولاب بريحتها
بابا كان كل سنة فى عيد ميلاد ماما يجيبلها إزازة هدية
و حتى بعد مام مات بقينا انا و أخواتى نتناوب عشان نجيبهلا و نقعد نفتح فى العلبة و نشمها
أيااااام
مش بقولك قلبتى علينا الروايح
بوست من عبق الزمن يا بنوتة إنتى

mohra said...

جميله جدا
فعلا هناك روائح تبكينى و اخرى ترسم ابتسامه
تحياتى

ahmed_k said...

بوست جميل يا نور
ما أحلي الذكريات
انها البرائه والسعاده
حتي وان كان بها شقاء وتعب
سيظل كل انسان يحمل بين ضلوعه حنين للماضي بكل ما فيه

الذكري ناقوس يدق في عالم النسيان
فالذكري شيئ ماضي والماضى شيئ جميل
تذكرني بقلب راضٍ فالرضا من طبع الأصيل

ودمتي بكل خير

Empress appy said...

هو ايه حكايتكم النهارده البلوجات كلها روايح ولا ايه
امممممممم
بصى يا نور الذكريات ممكن تيجى فى دماغى حتى بكلمه واحده من حرفين بس تقلب خمستلاف كلمه تانيه

حـــــدوتـــــة said...

السلام عليكم

بجد بوست متميز واسلوب رائع فى الكتابة
بس مش كل الذكرايات حلوة
فى ذكرى بتفتح جروح الواحد بيحاول يقفلها
كفايه كده عشان انتى قلبتى علينا المواجع

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

wael said...

مدونتنا الكبيره
اولا اسف جدا على اني مكنتش بتابع تدويناتك
ثانيا اسف اكتر عشان لسه مردتش على التاج انا عارف انها قلت ذوق مني بس اعذريني اكتر حاجه ببعد عنها الايام دي هي اني العب في مكنوناتي وشخصيتها واجيب حاجات منها عشان بجد مش عايز
ثالثا بوست رائع وبجد جالي على الجرح
تحياتي

HANY YASSIN said...

السلام عليكم
هذه الحالة تحدث لى ايضا
واتمنى ان اشم هذه الرائحة اطول وقت ممكن
الذكريات الطفولية لها جمال خاص
فالمتعة فى الطفوله تكون بطعم خالى من كل مشوبات
تحياتى لك
هانى يس

Mafrousa said...

تصدقي اني كل لما اقري البوست بتاعك باسترجع حاجه؟؟؟
بس باسترجع حاجات كلها ليا روايح جميله
و انتي جميله

غادة said...
This comment has been removed by the author.
غادة said...

مفروستى الجميله
اخبارك وحشانى
ياه انا شكلى قلبت المواجع
بس الذكرى احلى ما فيها انها ذكرى
ربنا يخلى ذكرياتك كلها احلى واحلى
*********************
فرنسا و الرايق
منورنى او منورانى
اه واه من الروايح خاصة المليانه بالذكريات الحلوه
ربنا يخليك
تحياتى
***************
تيما اخبارك عامله ايه
ههههههههههههههههههه
ما احلى الروايح وذكريتها يا تيما
ربنا يخليهالك ويرجعلك يوسف بالف سلامه وزى ما انتى عايزاه
انا مبسوطه انه عجبك
احلى سلام ليكى
*******************
مهره
ربنا ما يبكيكى ابدا يا قمر الا لو كان بكا فرح
تحياتى ليكى
********************
احمد
اهلا اهلا منورنى
الذكرى الجمل ما فى الماضى بتعلم ع القلب بالحبر
اسود كان او ملون
دمت انت يا رب بالف خير ان شاء الله
************************
اهلا اهلا باحلى ابى
اممممممممممممممم
بصى يا ابى فعلا الذكريات بتقب فى الدماغ من اى حاجه
وحشانى

غادة said...

حدوته
ازيك
ربنا يخليك
هقولك حاجه انا من الناس اللى مابحبش
اعكنن على نفسى الذكرى الوحشه بتوهها والحلوه بثبتها
لا لا خلى المواجع زى ما هيا
سلالالالالالالالالالالالالالام مؤقت
*****************************
وائل
يااااااااااااااااااااااااااااااه انت فينك من زمان انا بعدى عندك مالقيش حاجه
لالا ابدا انا عارفه انك مشغول بقى ربنا يعينك
و ربنا يخليك انا مبسوطه انه عجبك
و معلشى مقصدتش اجى ع الجرح
تحياتى الجامده جدا ليك
****************************
هانى
فعلا احلى ايام الحياه هى الطفوله
ايام بقى راحت و مفضلش غير ذكرى وشويه روايح وصور
تحياتى ليك ومنورنى دايما
*********************
مفروستى العسل اللى هموت واتعرف عليها
ربنا يخليى ايامك احلى واحلى كل يوم عن اليوم اللى قبله
انتى بجد الأجمل

blue-wave said...

حلو البوست
وان كنت لا احب العودة للذكريات

Lobna Ahmed Nour said...

يااااه قد ايه الذكريات ممكن تحتلنا بكل الدفء والحب اللي عبرتي عنه
اسلوبك رائع وممتلئ بالمعاني الجميلة

تقبلي خالص تحياتي

رحــــيـل said...

هى الذكريات ورانا ورانا
جميله وقى مشاعرك واحاسيسك بجد

صعب قوى قوى الفراق

الحنين والشوق
رائحه الاشياء لها سحر خاص فى استعاده الذكريات فى لحظات قليله

يارب تكونى بخير
تحياتى وحبى لكى

!!! عارفة ... مش عارف ليه said...

الحقيقة دي أول مرة اجي هنا بس كان بيلفت نظري تعليقاتك في بلوجات كنت بدخلها فقررت المرة دي اجي هنا
وحظي اني اجي على بوست حلو اوووووي

الجميل في الموضوع هو تنوعه بين لحظاتك مع جدتك والمطر وحقول الأرز والصيف وجنونه

هي الزكريات فعلاً كده مزيج من كل حاجة
تحياتي لأسلوبك المنمق في اختيار الكلمات
فعلا حسيت بريحة المطر وانت بتوصفيه

دومتي دوماً مبدعة
وليد

غادة said...

blue wave
ربنا يخليك
انا على عكسك بعشق الذكريات
نورتنى
**************
unique
فعلا الذكريات لما بتكون حلوه بتملا الواحد بالدفا
تحياتى انا ليكى و تنورينى دايما
****************
رحيل
ساره ازيك عامله ايه
انا بخير الحمد لله
ربنا يخليكى و الفراق اصعب حاجه عن اى شىء
منورانى دايما يا سو وحبى ليكى دايما
****************
عارفه ...... مش عارف ليه
نورتنى بجد يا وليد مش عارفه اقول ايه
بس بجد مبسوطه ان احساسى وصلك
ربنا يخليك و تعدى هنا كتير بقى
تحياتى ليك

دعاء مواجهات said...

اية الكلاام الناعم اوى دا بس يانور ياحبيبتى

بجد حسيت كل اللحظات دى وعشتها معااكى

جميلة ورقيقة وناعمة

احلى حاجة فىحياتنا هى الذكريات فعلا

وبمعنى اخر حياة الانسان ما هى الا مجموعة من الذكريات...


تحياتى لأجمل ذكرياات

مينى said...

رائعتى نور لما قرات الكلام ده بكبت ومش اقدره اوقف نفسى انت رجعتينى لاحلى ذكريات طفولتى المنسيه الى حاولت انساها لما قرات هاجمتنى كلماتك كاذخات المطر على وجهى وانا احاول مسحها ولكنها تتساقط اكثر بس انت فكرتينى باجمل مافيهافكرتينى باختى بابى وامى ببيتى بوطنى بمصر نفسى ارجع الى بيتى