Tuesday, November 04, 2008

فانيليا بلون الشمس

الاحساس بالتوهه و الوحده غريب اوى بتحس كأنك فى وسط ليله برد
و بتمطر و انت واقف فى وسط الشارع لوحدك
بس حواليك ناس لابسه هدوم دافيه و ماسكه شمسيات
و انت اللى مخفف كأنك على شط اسكندريه ف
عز يوليو و حره ،لا انت عارف تستلف منهم شمسيه و لا انت عارف
تروح تقف تحتها جنب حد فعمال تجرى بتدور
على تنده او بير سلم تستخبى فيه لحد ما الشمس تطلع عليك او جايز
انت اللى لازم تمد ايدك و تشق السما عن شمس برتقانى
مدوره تدفى الدنيا من حواليك انا كان بقالى فتره بحاول اشق السما
لحد ما اخيرا لقيت الحاجه اللى نورت كل حته ضلمه من حياتى

***
اتلمينا امبارح وخرجنا
سرحت وبصيت علينا كده لقيتنا ملفوفين بجو دافى
اتكون من كلامنا وغمزنا وضحكنا على حاجه هايفه
كنا معزولين عن الناس و كانت ارواحنا مشبكه ايديها فى ايدين بعض
من غير ما نكون احنا كده، اتمنيت نفضل كده علطول
و الدنيا ما تخدناش وننسى اللى بنكون نفسنا مش حد تانى معاهم

***
"اول مره اشوفك بتضحكى ف صوره "
الكلمه دى قالهالى اخويا قلت لأنى اول مره اكون مبسوطه كده
لأول مره انسى انى بكره اتصور و كل اللى كنت بفكر فيه انى امسك اى لحظه من اللحظات
اللى عشتها بجد مش عديت عليها كده كأنها متخصنيش
وعشان كده الصوره طلعت احلى صوره اتصورتها

***
"عمرك حبيتى.... لأ كان بان عليا "
بالنسبه لى الحب دا عامل زى ما تكون دخلت حقل للفانيليا
اللى بتكون ريحتها نفاذه مثيره للأحاسيس
و بتحوطك من كل حته ومسام جسمك بتتنشقها بنهم
و بتسرى جواك لحد ما تبقى جزء من تكوينك
الداخلى والخارجى بتتعرف بيها فى اى مكان تروحه
الحب كده برده بيتعرف فى اى مكان و بيعرف عن صحابه
***

فى الأخر : بعتذر انى مردتش على تعليقات الناس وانى ما دخلتش مدونات من زمان
بس بجد انا مطحونه مذاكره يدوب بنام ان شاء الله ادخل تانى زى الأول
سلام مؤقت

12 comments:

Empress appy said...

نور وحشتينى يا فانيليا هانم بجد

عارفه انك اخترتى اسم للبوست هادى وغريب وحلو اوى بيحسس بانتعاش غريب جدا

إبـراهيم ... said...

حلوة قوووي يا نور، وعفوي
.
.
وتلقائي ، أنا قلت أعلق بدال ما أنا قاعد أعيد قراءته :)


تحياتي

مينى said...

كان نفسى اكون اول تعليق بس الغبء كان مسكنى شويه كنت بدخل من الصفحه الى انا حفظها واقول هى نور لسه مكتبتش ليييييييييييييييييه معلش العيال مسحت دماغى

مينى said...

منوره يانور العنوان يفتح نفس يخليكى تشمى ريحة الفانليا فى الجو والكلام بيدرح بسهوله مفيش احلى من نور الشمس لو الواحد فعلا عاوز يشوفه متطوليش علينا باه اصل هنزعل

غادة said...

آبى واحشتينى جدا والكوكب كمان
وانا كمان والله وانا بكتبها كنت حاسه بانتعاش اغرب
منورانى دايما طبعا

غادة said...

ابراهيم
ربنا يخليك احلى كلام اللى بيكون تلقائى
تحياتى انا ليك ومنورنى علطول
سلام مؤقت

غادة said...

مينى
طبعا عارفه ان العيال مسحت دماغك معلشى بقى استحميليهم او هاتيهم ماشى
انا مبسوطه انها عجبتك و هحاول ما اطولش بس انتى عارفه اللى انا فيه
سلام يا قمرى

mohra said...

الحب و حقل الفانيليا
تشبيه جميل دائما ما تصل تدويناتك لكل الحواس فتشم و تسمع و تتذوق
لو تعرفى حبى للفانيليا.....اه

Mafrousa said...

نور يا قمرايه
وحشتيني جداااا
ربنا معاكي فى المذاكرة
البوست حلو اوي
و علىفاكرة انا شامة ريحة فانيليا طول ما انا بقرا
اصل بحب ريحتها اوي
تحياتي ليكي

دعاء مواجهات said...

منتظرينك ياقمر

المكان بدونك مش حلو كاالص

بحبك

دعاء مواجهات said...

فانيليا وحركات وعناوين تحفه

وكلمات تمس القلب والمساعر مسا

اية يابنتى هى الكورسات بتخلى الواحد جميل اوى كدة

طب الحق بقى احجزلى كورسيين....

بيس

فاتيما said...

نور
عارفة إنى مقصرة ف السؤال
بس معلش
إنتى كمان ش عارفة مختفية فين ؟!!!
عودى يا نور بقى
و كل سنة و إنتى طيبة يا حبيتى
عيد سعيد عليكى
و تحياتى