Saturday, April 19, 2008

اغضب

اغضب ايها الكائن المسمى شعبا
اخرج عن صمتك الردىء وقل شيئا
لقد كنت للأخرين مثلا
فى العزة والإباء رمزا
لقد صنعت فى ماضيك اشياء عجبا
هل بات هذا الجسد المسجى بلا روحا
هل وجد ابناؤك فى الخوف امنا
و فقدوا للأخلاق معنى
هل امسيت هيكلا مرتعشا
لا تقوى على ردع الظلم ابدا
اغضب..ارسل صوتك فى السماء مرتفعا
فجر براكين غضبك لهبا
حطم كل فاسد ولا تذر منهم احدا
اعد الروح لهذا الجسد المليىء ندبا
انهض من سباتك قبل ان تموت قهرا
قبل ان اموت انا حزنا
لا تخذلنى كما خذلت ابائى قبلا
اعطنى فى الحرية املا
لا تدعنا نبيعك ارضك غصبا
و نهرب مما يسمى وطنا
فان لم تفق و تصير يقظا
سأبحث عن شعبا مختلفا

6 comments:

Zianour said...

اهلا بيكي يا نور يا اغلى اسم في حياتي ومنورة
واسجل اعجابي بمدونتك وكمان بلوحة رأس المدونة ونورتيني وزدتيني نور لما جيتي بيتي المتواضع وشكرا ليكي على التواصل والتعليق
تحياتي
زيانور

دعاء مواجهات said...

على ضمانتك يعنى اقول وميهمنييش

طب هقوول

خللى بالك على نفسك

اكيد فية نااس عاوزيينك

وبعدين انا شامة ريحة اعتراض كدة ع الوضع القائم وتمرد اية بطلوا بقى افترا ع الحكومة الطيبة يانااااااس

غادة said...

زيانور
انت اللى نورتينى و انا مبسوطه ان المدونه عجبتك انا عجبنى بيتك جدا زوقك حلو واكيد هنطلك كل شويه
سلام مؤقت

غادة said...

دعاء
ما يهمكيش انا لما بدخل المدونه بوقف حد ع الباب نضورجى لزوم تأمين الجو و كده يعنى
عندك حق احنا اللى مفترين وظلمه اساسا
نستاهل اللى يجرالنا
نورتينى
سلام مؤقت

Tamer Nabil Moussa said...

كلام جميل

احيانا يكون الانسان فى غيوبة

وتتطول معة

ولايستطيع االتصرف

تحياتى

غادة said...

تامر
نورتنى و شكرا ع التعليق بس انا مش عارفه الغيبوبه دى هطول لحد متى الله المستعان بقى
سلام مؤقت