Friday, May 09, 2008

هنفضل لحد امتى شحاتين

حيث ان مامتى وبابايا بيشتغلوا فى التربيه والتعليم
- اللى مش نافعين فى البلد دى -
فالتلاتين فى الميه دول يخصوهم فأول ما سياده الرئيس اللذيذ قال عليهم
فرحوا اوى وقعدنا اتكلمنا بقى ع اللى بيحصل فى البلد و طبعا جت سيره التلاتين فى الميه
تانى و قعدوا برضه يقولوا الحمد لله و نعمه و احنا كنا نطول وأى حاجه
أحسن من مفيش كأن الحكومه دى بتمن عليهم و لا حاجه
دا غير ان مع الزياده الوهميه دى المرتبات مش مكفيه اى حاجه لا ضروريات
ولا كماليات ولا تعيش اى بنى آدم بصوره طبيعيه وكل الناس بقت ماشيه بالزق
-انا بتكلم على الناس اللى زينا مش العالم الخياليه اللى فى الدور اللى فوق -
اللى انا عايزه أعرفه بقى هو ليه الناس بقت شايفه ان حقوقهم دى منحه ولا منه
من الحكومه وان اى زياده تبقى الحكومه دى ميت فل واربعتاشر
واننا اللى ظلمه ومفترين واننا جيل متشائم وعايز الحاجه ع الجاهز
هيا الناس دى ساكته ليه ايه حلو ف حياتهم عشان يسكتوا ايه هيا القوه دى اللى مسكتاهم
هوا إحنا هنفضل لحد امتى نشحت حقنا من الحكومه اللى المفروض انها بتشتغل عندنا
و هيفضلوا لحد امتى بقى يجبوا علينا كأننا أجريه فى العزبه بتاعتهم ،
الله يرحمنا بقى لو فضلنا كده ويبقى نستاهل اللى جرالنا الفاتحه لو سمحتم .ء
------------------------------------------------------------------
كلمه أخيره بمناسبه الوضع فى لبنان النهارده فى احدى التحليلات بيسألوا المتحدث
باسم وزارة الخارجيه المصريه عن دور مصرفى حل ازمة لبنان و موقف مصر وكده يعنى .ء
موقف ايه بقى اللى هما بيتكلموا عنه مش لما مصر تحل مشاكلها ومشاكل مواطنيها يبقى
ليها دور فى حل امور البلاد التانيه عامل زى الراجل اللى مش عارف يحل مشاكل بيته
قام راح يحل مشاكل الناس التانيه بلا خيبه .ء
و سلام مؤقت

10 comments:

Zianour said...
This comment has been removed by the author.
Zianour said...

اهلا بيكي يا نور .. لا تعليق طبعا على الشئون الحكومية... بس باركي للجماعة على العلاوة!!!
انتي غيرتي الصورة...! انتي عارفة قصة الصورة اللي فاتت ولا لأ ؟؟ عارفة انها لفتاة افغانية تم التقاطها لها وهي صغيرة والافغانيات معروفات بلون العيون النادر الاخضر.. وبعد 15 سنة - فيما اذكر- بعدطالان..الخ قابلها مرة اخرى وصدفة نفس المصور الامريكي فاخذ لها نفس الصورة بس السن بقى كان واضح عليها اتجوزت وخلفت واتبهدلت.. الخ الخ
بس طولت عليكي؟؟
عاملة ايه في الامتحانات!!!
شدي حيلك يا بلد!!
تحياتي
زيانور

Eman M said...

يا رب امتى نفوق بقة فعلاً

دعاء مواجهات said...

إزيك يارووووح قلبى وحشاانى مووووت لازم ع فكرة تبعتيلى رقمك ع ميلى دة mwaghat_d@yahoo

وبالنسبة للبوست جميل اوى بس انا مش معااكى فى حتة لما نحل مشاكلنا نبقى نحل مشاكل غيرنا لأن (من لم يهتم بأمر المسلمين فليس منهم)

دة معنى حديث شريف

انا نزلت البوست الجديد شووفى وقوليلى رايك ياجمييل

سلااااااااااام

غادة said...

زيانور
نورتينى وماشى يا ستى الف مبروك العلاوه لمصر كلها
انا قلت اغير بس يمكن الف وارجع للصوره دى تانى و انا كنت عرفت قصتها اه انا بحب الصوره دى جدا
طولتى ايه براحتك بس انا مش بمتحن دلوقتى لسه ف شهر سابعه اصل انا تمهيدى مازستير
تحياتى انا ليكى يا جميل

غادة said...

ايمان
يا رب من بقك لباب السما ان شاء الله قريب
منورانى دايما

غادة said...

ديدى يا قهلا يا قهلا
انتى اللى واحشانى خااااااااااااالص وبجد نفسى اشوفك وجها لوجه كده
اكيد هبعتلك رقمى
انا اقصد اننا مش قادرين نحل مشاكلنا يبقى هنحل مشاكل الناس
و طبعا لازم كل العرب يبقوا صف واحد
انا عديت عندك قبل ما ادخل هنا
منورانى علطول بمواجهاتك
سلامى ليكى يا قمر

الميكروباص said...

بالعكس
اللي بيشتغل في التربيه و التعليم- خاصة لو هو مدرس- يبقى لا بيدور على علاوه ولا 30% ولا اي حاجه- يبحث فقط
عن الدروس الخصوصيه
أما بالنسبة لموضوع حل مشاكل لبنان
بيفكرني بحل القضية الفلسطينيه وارسال معونات لمنكوبي الزلازل وغيرهم
احنا اصلنا زي القرع بيمد لبره

غادة said...

لورنس العرب
معظم المدرسين كده فعلا بس الناس اللى كبرت بمعنى اصح ومبقتش تدى دروس بتدور على اى علاوه
فعلا احنا زى القرع نمد لبره ولبره اوى كمان
نورتينى يا لورنس و تحياتى ليك

مواطن مصري said...

كل علاوة و انتي طيبة