Tuesday, May 20, 2008

شجرة الصفصاف

منذ كنت طفله كانت تبتدأ الأجازه بنهاية الامتحانات و لكن اجازتى كانت تبتدأ
حين أزور شجر الصفصاف المهيب الجاثم على جانبى المروى ذا الماء الأخضر
-كان دوما يحيرنا من اين يستمد لونه اللامع -الذى كان يروى قطعة الأرض
الصغيره التى كنا نملكها على اطراف بلدتنا .
فكنا انا وصديقتى الحميمه آنذاك مع نهاية كل امتحان نذهب بدون ان يدرى بنا احد الى
مكاننا المقدس بجوار شجرة الصفصاف المفضله لدينا ذات الأفرع الطويله المتدليه
التى تلامس اوراقها سطح الماء برقه وحنان كأنها تخشى ان تعبث بسكونه.
نذهب و ايدينا محمله بالحلوى والبنبونى و الشكولاته
و يبدأ طقسنا المعتاد من حديثنا عما يمر يحياتنا القصيره
وتمتزج قهقهاتنا السعيده بأصوات اقدامنا التى تتلاعب بالماء
و الهواء المار بين اوراق الشجر يصدر صوت منعش لذيذ الوقع
و تحاول كل منها ان تصطاد كائنات تشبه الأسماك لكنها صغيره و شفافه جدا
و مع انتهاء ما حملناه معنا من زاد تنتهى رحلتنا لهذا اليوم م تعود كل منا الى بيتها
مع وعد صامت باللقاء فى نفس المعاد غدا تحت شجرة الصفصاف

14 comments:

PrInCeSS BeRy said...

غدا نلتقى جميلة اوى احساس انك هتقابلى حد بتحبية ايا كان الحد دة ومهما كانت المناسبة تسلم ايدك

Mafrousa said...

نور مش شجر الصفصاف ديه فى لبنان
انا ماعرفش انه فيه فى مصر شجر صفصاف؟

Zianour said...

اهلا نور
اجمل ما في شجر الصفصاف لونهالاخضر وانسداله الرائع على الماء الفاتح وهو رفيق شم النسيم الاول!!!
تحياتي

دعاء مواجهات said...

إزيك ياقمرى انتى

وحشاانى اوى ع فكرة

يااة على كلامك وتعبيراتك ووصفك بجد فووق الرائع

لية متكتبيش قصص قصيرة؟؟؟

غادة said...

PrInCeSS BeRy
عندك حق اهم حاجه تلاقى اللى يحبك وتحبيه بجد بغض النظر هوا مين
نورتينى يا جميل

غادة said...

واحده مفروسه
لا يا قمر الأرز هوا اللى ف لبنان اما الصفصاف ده موجود هنا فى مصر فى القرى وكده
منورانى علطول يا جميل

غادة said...

زيانور
اهلين بيكى
اه لونه روعه و فعلا هوا رفيق شم النسيم تعرفى انا فاكره كل تفصيله من تفاصيل الأيام دى
تحياتى انا ليكى
سلام

غادة said...

ديدى ازيك وش اخبارك
انت اللى وحشانى اوى بجد
ياه انتى على ردك شكرا يا قمرى
مش عارفه انا انفع ولا لأ
ما تغبيش عليا كتير
احلى واجمد سلام

Mafrousa said...

شوفتى ادى لآخر اللى يقرى ميكى و ياخد معلوماته من جوزوه
ربنا يخليكى ليا
حبقى اسالك بعد كده و بلاها جوزى

Zianour said...

اهلا يا نور .. ومتشكرة على دفء اجاباتك
المهم انا جالي تاج امرره لكي يا جميلة
يلا شرفيني عند نور وزياد مش زيانور وخديه وهاستنى اجابتك عليه
بوسات كتيرة
زيانور
ملحوظة (هو لسه فيه حد بيقول ملحوظه!!!) انا دورت على ايميلك ملقيتش عموما ايميلي اهوه
espoir.vert@gmail.com
اهلا بيكي
زيانور

meshmesha said...

اسلوبك جميل ووصفك رائع ومدونتك عاجبانى ...
تحياتى

غادة said...

واحدة مفروسة
لا لا بس ما تقوليش كده مالها ميكى
و بعد كده ما تروحيش تسألى جوزك انا موجوده "بهدى نفوس بقى "نورتى يا قمر

غادة said...

زيانور
انا عديت عندك قبل ما اجى هنا
انا لسه بقول ملحوظه
انا سبتلك ميلى عندك فى بوست التاج
سلام يا قمرى

غادة said...

مشمشه
شكرا ليكى و انا مبسوطه ان مدونتى عجبتك تحياتى ليكى واسمك عاجبنى اوى يا مشمشه سلام يا قمر