Monday, May 26, 2008

احلامى ف تاج

النهارده الواحد يقدر يقول بالفم المليان انه بقى مدون معتمد لأن وصلنى اول تاج فى حياتى التدوينيه من العزيزه أم نور وزياد اللى بحب بجد ازور بيتها و بحس بالدفا عندها .
نخش بقى على اسئلة التاج
1- اذكر 5 احلام على الاقل تخص ماضيك وتحلم فيها بتغير الاشياء .. ماذا ستعدل وماذا ستترك؟؟
الحلم الأول : دايما كنت بحلم انى اعيش بره قريتنا كان نفسى امشى منها و كنت دايما بتخيل نفسى وانا راجعاها بس فى زياره بس للأسف الحلم دا ما اتحققش لكن انا وراه وراه
الحلم التانى: كنت بحلم انى اتجوز واقعد فى البيت زى بقيت الناس اللى كنت بشوفهم والحلم دا فضل فى دماغى لحد فتره قريبه سنتين تلاته بس

دلوقتى خلاص انا عايزه اشتغل واعيش مع نفسى فتره كده قبل ما الجواز بس الله اعلم ايه اللى ممكن يحصل
الحلم التالت :كان نفسى اسافر ايطاليا بحبها جدا مش عارفه ليه ونفسى بجد اشوفها و الف فى شوارعها وأكل اكلها بس لسه برضه معرفتش اسافر لأن لازم ما اسافرش لوحدى لازم يبقى معايا ابويا و جوزى بس الله المستعان
الحلم الرابع : كنت بحلم ان اخوات بابا يتغيروا ويبقوا كويسين ويقدروا اللى عمله عشانهم ويحترموه ويعرفوا قيمته و يعرفوا قد ايه ضحى عشانهم بس هما فضلوا زى ماهما خدوا اللى هما عايزينه منه وبعدين مابقوش يكلموه... اخوات استغفر الله العظيم
الحلم الخامس : كان نفسى اوى اشوف اختى مخلفه و الحمد لله خلفت احلى بنت واحلى ابن فى الدنيا انا مش متخيله حياتى من غيرهم انا لما بشوفهم قلبى بيطير من الفرح و احلى ضحك بضحكه لما بشوف حركاتهم..... ربنا يخليهم لها
2- اذكر5 احلام على الاقل تخص مستقبلك
اول حلم نفسى اخلص الماجستير والدكتوراه بتاعتى بسرعه فى خلال تلات سنين و ارتاح بقى
تانى حلم نفسى الف الدنيا كلها حته حته واخد صور لكل مكان واحتفظ بذكرى لكل حاجه وبعدين بعد ما اخلص لف اجيب الصور وا قعد افتكر كل حته مريت فيها وافتكر انا عملت ايه هناك
تالت حلم نفسى لما اتجوز اتجوز حد بحبه اوى وبيحبنى اوى و احس معاه بالأمان ويكون بيراعى مشاعرى ونخلف عيال زى العسل
رابع حلم نفسى بابا وماما و اخواتى واصحابى واى حد اعرفه ربنا يبارك فى عمرهم و يديهم كلهم الصحه و يفضلوا حواليا علطول
خامس حلم نفسى لما اموت ان شاء الله اكون كفرت عن ذنوبى على قد ما اقدر واكون حافظه القرآن ...يا رب ادعولى بقى

3- اذكر شخصين على الاقل متواجدين في حياتك حاليا كنت تود وجودهم قبل الأن بزمن..
همممممممممم مين مين مين !!!!
اول حد ولاد اختى لأنهم بجد احلى حاجه فى حياتى دلوقتى
تانى حد هوا مش حد يعنى هيا المدونه بتاعتى عشان هيا شباكى على الناس و عرفت منها ناس زى العسل و لسه هعرف تانى وبنفس فيها عن نفسى
4- اذكر شخصين على الاقل غير متواجدين في حياتك حالياً كنت تود وجودهم الآن أو في حياة اولادك مستقبلاً..
جدى الله يرحمه ابو بابايا كان نفسى اعرفه بجد اوى من اللى بابا بيحكيه عنه كان حد جامد اوى رغم انه كان بسيط بس كان مثقف ونفسى اشوف اللى ربى بابا كان بيفكر ازاى
جدتى الله يرحمها مامت ماما كنت بحبها اوى بس ماكناش قريبين من بعض يمكن لأنى كنت مشاغبه من بره ومنطويه من جوا كان نفسى تكون معانا دلوقتى
***************
ياه ايه ده خلص بس على فكره حكاية التاج دى حاجه لذيذه اوى بتخلينا نعرف بعض بجد و الواحد يقعد يفضفض كده
المهم بقى انا امرر التاج دا لمين ما ينفعش ام نور طبعا لأنى واخداه منها
ديدى مواجهات حبيبه قلبى
هبه المنصورى
مى بهاء
وائل كلام كتير
واحده مفروسه
و اى حد عايز التاج ياخده براحته
و احلى سلام منى

34 comments:

Mafrousa said...

اييييه ده بقى......السلطانيه تانى ...طيب......انا سمعت اسمى جيت جرى
المهم انتى احلامك كلها جميله و انتى باين عليكى روحك جميله
يارب يحققلك الاحلام اللى فيها خير بس ...و التانيه بلاش....
و يهمنى رأيك فى البوست الجديد
و يارب تلاقى أبن الحلال اللى يتقى ربنا فيكى

غادة said...

ماله السلطانيه بقى هوا فى حد لاقى حاجه اليومين دول
ربنا يخليك يا قمر انتى اللى روحك جميله ودمك خفيف اوى على فكره
انا عديت على البوست هناك
يارب من بقك لباب السما ان شاء الله
منورانى علطول

maiosha said...

هاى يا نور

شوفى هى أول زيارة ليا صحيح بس أنا باحى على التاج عدل

واضح إنك إنسانة حالمة جدا ( طبعا مع كمية الأحلام دى كلها) بس بصراحة أكنر حلم عجبنى ..حلم بتاع إنك تسافرى فى العالم كله وبعدين تتفرجى على الصور

يعنى إنتى بس عايزة تسافرى العالم علشان تبقى تتفرجى على الصور..ههههههه.. ده إنتى هتكونى بقيتى عندك 99 سنة ومش هتشوفى تحت رجلك..ههههه..بهزر طبعا

ربنا يحققلك كل أحلامك ..وبالذات حلم العريس ده أنا وإنتى وكل البنات إن شاء الله

Zianour said...

الجميلة نور
يا سلام على الاحلام.. جميلة بجد وكلها لايجاد الذات..
ربنا يفرح قلبك يا رب
على فكرة انا كمان كنت ساكنة في قرية والحمد لله خرجت منها وكمان اشتغلت لما طلعت عيني وفهمت الدنيا - يعني- ودلوقتي قاعدة ف البيت باربي العيال ومبسوطة والله وكمان الحمد لله اتجوزت حد جميل واهم من ده ان بينا مشاعر جميلة صعب شرحها!! كل ده عشان اقول لك ان القادم احلي ان شاء الله المهم تتمسكي باحلامك!!
بوسات كتيرة
زيانور

Unknown said...

تاج جميل واجابات صادقة ولذيذة ومدونة زى العسل بس المشكلة الواحد خايف يلزق
تحياتى

رحــــيـل said...

مبروووووك عليكى تاج الاحلام

وعقبال التاج العاشرتاشر
بجد فكره التاجات دى جميله جدا
ربنا يوفقك

ده لينك جروب مدونين الدقهليه ياريت تشاركى معانا وتنضمى لينا

http://www.facebook.com/group.php?gid=18252776335

صيدلانيه طالعه نازله said...

احلامك بالنسبه لاخوات باباكى تمام زيى انا قلت انا نسيت و كتبت عندك بعض احلامى
بالنسبه للباقى ربنا يحققهولك ان شاء الله لانها واقعيه جدا و محتاجه بس شويه اجتهاد
انا اول مره عندك و اتمنى تشريفك عندنا

rtrcbh said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اسال الله أن يحقق لك كل اخلامك وامانيك
ونجد لديك دائما كل جديد وجميل ومفيد
والسلام عليكم

drpharma said...

لو بطلنا نحلم نموت

Tamer Nabil Moussa said...

اجابات بسيطة

واضحة المعالم

كل تاج وانتى طيبة

مدونة افكار حرة 1

تحياتى

Unknown said...

يا سيدي على الاجابات
متكلفه والله
روحك جميله يا نور
يارب يحقق احلامك

هبة المنصورة said...

بسيطة أوى أحلامك يا نور
ومفيش حاجه بعيده على ربنا
يارب تعرفى تحققيها واحد ورا التانى
بس موضوع الماجستير والدكتوراه ف تلات سنين مش واسعه شويه.. ف بلدنا دى يعنى؟
ولو عرفتى تسافرى إيطاليا ابقى خدينى معاكى.. أموت أنا ف البيتسا والرومانسية اللى بالأوى هناك

تاج صغنتوت وأنا باحب كده
هاملا الفراغات قريباً جداً

Mafrousa said...

نور يا قمره...انا عملت البوست

هبة المنصورة said...

جاوبت ع الأسئلة يانووور

شوفى كده آخد كام من عشرة :)

دعاء مواجهات said...

اية دة بتهديلى التاج ياقمر

ميرسى اوى

ياحبى

اروح اقرا وااجى اعلق

سلام مؤقت

دعاء مواجهات said...

إجابات كلها زى العسل

وكتير منها كنت متوقعاه من واحدة طيبوبة وعسولة زيك

ربنا يخليلك كل الناس اللى بتحبيهم ويخليكى ليهم

تحيااتى

wael said...

كان فاضلك التاج عشان تبقى معتمده يعني؟
كنتي قلتي من زمان كنت ههريكي تاجات
على العموم انتي مدونه كبيره ومن زمان ومنغير تاجات
اشكرك على التاج وهجاوب عليه ان شاء الله

wael said...

صحيح اجاباتك بجد حلوه اوي هتحرجينا بقا والناس هتقارن

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

هههههههههههههه

خامس مدونة اخش فيها القى التاج الهايل دة...

اجباتك حلوة بس اية علاقة التاج بانك مدونة معتمدة ومعتمدة من مين بقى اصلا!!

ربنا يحققلك احلامك الجميلة

غادة said...

بعتزر اوى على التأخير ى الرد بس كان ظروف وحالةانتقات وامور كده بس الحمد لله خلصت ورجعت تانى اهه

غادة said...

ميوشه
ازيك يا جميل احلى زياره و تبقى بقى صاحبة بيت بعد كده
هههههههههه تفتكرى انا هخلل لحد 99 سنه انا بس مش مش هشوف تحت رجلى انا احتمال ابقى هيكل عظمى يا بنتى ههههههههه
ربنا يخليكى يا قمر يارب عقبالى وعقبالك وباقى البنات كلها
منورانى دايما

غادة said...

اللى بعتز بيها دايما زيانور واللى نفسى اشوفها بجد
يا رب اقدر اخرج منها على خير و اكيد هحاول اتمسك باحلامى على قد ما اقدر
بوسات كتيره ليكى ولنور وزياد
احلى سلام ليكى

غادة said...

ايمن بدر
ربنا يخليك يا رب
ماتخفش لزق براحتك تحياتى انا ليك
و سلام مؤقت

غادة said...

رحيل
الله يبارك فيكى
فعلا التاجات دى حلوه
اكيد هدخل على الجروب دلوقتى حالا
اسمك عاجبنى اوى على فكره
سلام مؤقت

غادة said...

صيدلانيه طالعه نازله
الظاهر الناس كلها بقت وحشه حتى الاخوات
الله المستعان
احنا على كده فينا شبه من بعض
اكيد هطب عليكى كمان شويه
نورتينى يا جميل

غادة said...

د/أبا يحيى وادم
و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ربنا يكرمك و ان شاء الله ربنا يحقق لك كل حاجه حلوه ولادم ويحيى كمان و يباركلك فيهم
تحياتى
و عليكم السلام

غادة said...

drpharma
منير جابها من الاخر لو بطلنا نحلم نموت فعلا
منورنى يا دكتور و عندك حق
تحياتى ليك

غادة said...

تامر نبيل
و انت طيب و ربنا يخليك يا رب
تحياتى ليك انت

غادة said...

لماضه
انتى بجد منورانى
روحك انتى اللى جميله وربنا يخليكى يا قمر
و انتى كمان ربنا يحققلك كل احلامك
سلام مؤقت

غادة said...

هبه
ازيك عامله ايه
بصى حكايى الماجستير والدكتوراه واسعه اه فى مصر بس انا ان شاء الله مش ناويه اعملهم هنا بس لو ربنا قدر وفضلت هنا هحاول على قد ما اقدر
و لو زرت ايطاليا هاخدك معايا حتى لو فى الأحلام ماشى اتفقنا
و انا هعدى عليكى اول ما تمليها
سلام مؤقت يا قمر

غادة said...

واحده مفروسه
انا عديت عليكى يا قمر هنا وقرأت احلامك الجميله ربنا يحققهالك
------
هبه
تاخدى كام من عشره همممممممممم ينفع عشره
انا عندك هناك برد دلوقتى
سلام يا جميل

غادة said...

ديدى حبيبتى
عامله ايه و اخبارك
وحشانى والله
طبعا اذا ماكنتش اهديكى التاج ههديه لمين
ربنا يخليكى يا دو والله انتى اللى زى العسل
سلام مؤقت يا قمر

غادة said...

ياه يا وائل اخيرا رجعت
انت كنت فين من زمان
ربنا يخليك ي وائل ومفيش احراج انا هنطلك كل شويه اشوفك جاوبت ولا لأ
اكيد احلامك هتبقى جامده مستنياك على باب مدونتك سلام مؤقت

غادة said...

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:.
ما هو منتشر التاج ده
و لا من اى حد دى كلمه كده هزار انت عارف يعتى
ربنا يخليك
و انت كمان ربنا يحققلك احلامك اللى اكيد جميله
سلام مؤقت