Saturday, May 17, 2008

غريب

عدت يا وطنى
عدت غريب
غير ان العمر
قد تبعثر فى الطريق
عدت اليك
بعد طعنات السنين
و القلب جرحًُ
كم فيه من صديد


جئت اليك
انت يا وطنى
الطبيب
غير انى قد صدمت
و ضاع ما تبقى
من سنين
كيف تداوينى
و انت يا وطنى مريض؟


عدت اهفو لأحضان حبيب
جئت ابحث عن صديق
فوجدت ان ما عاد فى وطنى حبيب
و الصداقة انتهت منذ عهد بعيد


كنت هناك احلم
بالطرقات و الليل الحزين
كت احمل بين جنباتى حنين
لوجوهٍ اراها بين حين وحين
و اليوم تاهت الطرقات منى
و اصبحت الوجوه ذات طبع بغيض


كم كنت احكى
عن ايامى السعيده
فى وطنى البعيد
ضحكات الطفوله البريئه
و قصائد حبى الاول
على شاطىء البحر الغريق

و اتيت احيى ذكرياتى
و جدت انا ما احييه
رحل بعيدا
آخذا ما تبقى من عمرى السقيم


و الان عفوا وطنى
فسوف ارحل عنك
دون احداث ضجيج
لقد عشت فى لياليك حزين
و قد حان وقت الرحيل
فالموت مغتربا فى بلد بعيد
اهون من العيش بين احبابى وحيد
كلمه : ملقيتش حاجه اكتبها فكتبت دى

7 comments:

2ensan wnsan said...

ما شاء الله كلام جميل ولكن لاني مش خبير بالشعر والقوافي والاوزان انا هعلق عالتعبيرات والمعاني بس المعاني بصراحه جميله جدا والتعبيرات اجمل بكتر عجبني التعبير وانت يا وطني مريض

2ensan wnsan said...
This comment has been removed by the author.
Zianour said...

اهلا بيكي يا نور - يا اغلى اسم في الوجود - انا باحب اجي عندك قوي لان مفيش زحمة ولا دوشة ولا ازعرينا فيه مدونات كده - على فكرة انا عملت تدوينة عن الموضوع ده-
المهم عايزة اقول لك انك بتفكريني بنفسي في مرحلة معينة يمكن نفس السن
الفراغ بكل صوره الاحباط القاتل نحو الوطن ونحو المستقبل ونحو الذات..
مش عارفة يمكن اكون غلطانة بس انتي محتاجة جرعة حب فورية لان الوطن يا نور هو ما تصنعيه انتي تاريخك الخاص تطلعاتك المنكسرة او المتحققة..
لكل وطنه الخاص
والوطن الكبير المشترك اكيد مريض
بس ابني انتي بس وطنك الخاص ابداي فورا
حبي واتحبي وانجرحي والعني وادرسي واتجوزي
باختصار افتحي قلبك للكون
معلش استحملي تخاريفي
ولو ضايقتك قولي وماعتش هاتقل عليكي
بوسات كتيرة
زيانور

غادة said...

wa7ed 2ensan wnsan
منورنى يا ونسان و انا مبسوطه انها عجبتك
يا ريت تنورنى علطول
سلام مؤقت

غادة said...

زيانور انا كمان بحب اجى بيتك اوى واقرأ شطحاتك و بحس بالدفا عندك
المشكله انى فى حاجه مقيدانى مش عارفه اعمل اللى انتى بتقولى عليه ده
الفراغ وحش اوى انا عايزه اعمل حياه بتاعتى و تاريخ ليا كل حاجه بس مش عارفه لسه
ادعيلى
نورتينى اوى اوى

مجرد خواطر said...

السلام عليكم
انا اول مرة امر هنا عجبتنى اوى الابيات دى بس وانا هنا فى الغربة بقولك نار بلدى واناجنب اهلى ولا جنة الغربة وانا لوحدى

غادة said...

طائر حزين
و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
انا سعيده انها عجبتك
ربنا يرجعك بالسلامه يا رب
بس الغربه وانت بين اهلك واصحابك و نفسك اصعب كتير من الغربه الفعليه بس عارف ان في ناس كتير هنا جنبك وبتحبك وحواليك
تحياتى وبجد نورتنى